- 60 lat Teatru Ziemi Rybnickiej
Jesienne eufonie z twórczością Jacka Glenca. Koncert sakralnyBazylika św. Antoniego w Rybniku
Zapraszamy na JESIENNE EUFONIE, koncert sakralny z twórczością Jacka Glenca.
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Rybnickiej pod dyrekcją Adama Mokrusa
Rybnicki Chór Kameralny Autograph pod dyrekcją Joanny Glenc
Program koncertu
Część chóralna:
Andrew Smith – Regina Caeli
Javier Busto – Salve Regina
Jacek Glenc – Adoramus te, Christe (prawykonanie)
Jacek Glenc – Doliny, doliny
Karolina Pukowiec – Księżycowa noc
Część orkiestrowa:
Jacek Glenc – Lamentoso
Jacek Glenc – Tenebrae factae sunt (prawykonanie)
Jacek Glenc – Lux aeterna
Jacek Glenc – Koncert na orkiestrę smyczkową
Bazylika św. Antoniego w Rybniku, ul Mikołowska 4. Wstęp wolny
- 24.11.2024, godz. 19.00Wstęp wolny
Prof. dr hab. Jacek Glenc – profesor sztuk muzycznych. Kompozytor, aranżer, pianista, organista, nauczyciel akademicki. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studiował kompozycję i aranżację w klasie prof. Andrzeja Zubka, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1991 roku. W latach 1991-1993 naukę kompozycji kontynuował u Wojciecha Kilara. ProrektorAkademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w latach 2016-2024 i profesor tejże Uczelni. Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Sekcja Kompozytorów Muzyki Poważnej – A).
W roku 2013 otrzymał z rąk Prezydenta Miasta Rybnika Złotą Honorową Lampkę Górniczą – nagrodę w dziedzinie kultury – za wybitne osiągnięcia i znaczące sukcesy artystyczne oraz rozsławianie Rybnika i Górnego Śląska poprzez twórczość kompozytorską chóralną i instrumentalną w kraju i na świecie.
Bogaty dorobek kompozytorski Jacka Glenca (ok. 300 dzieł muzycznych) obejmuje utwory symfoniczne, kameralne, chóralne, fortepianowe i organowe. Jako kompozytor, aranżer i instrumentalista współpracując z solistami, zespołami chóralnymi i orkiestrowymi wydał dziesięć monograficznych płyt CD. W dorobku wydawniczym Jacka Glenca znajdują się liczne publikacje naukowe oraz nutowe. Jego działalność koncertowa obejmuje krajowe i zagraniczne recitale, koncerty kameralne oraz chóralne.
Jako juror oraz członek Rady Artystycznej uczestniczy w wielu konkursach i festiwalach muzycznych o randze krajowej i międzynarodowej.
Adam Mokrus – skrzypek, kameralista, pedagog i dyrygent.
Studia w latach 1997-2002 ukończył z wynikiem celującym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Pawła Puczka i prof. Beaty Warykiewicz-Siwy. Swoje umiejętności wiolinistyczne doskonalił podczas studiów podyplomowych pod kierunkiem prof. Piotra Pławnera, a także w ramach kursów mistrzowskiej interpretacji prowadzonych przez prof. Konstantego Andrzeja Kulkę, prof. Stefana Kamasę i prof. Romana Jabłońskiego w Gdańsku, gdzie otrzymał nagrodę specjalną dla najlepszego uczestnika.
W ramach bogatej działalności solistyczno-kameralnej występował wielokrotnie w kraju i za granicą (Chiny, Belgia, Francja, Holandia, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Ukraina i Włochy). Jako solista występował m.in. z orkiestrami symfonicznymi: Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Rybnickiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, jak również z Polską Filharmonią Kameralną Sopot i Tarnowską Orkiestrą Kameralną. Do najważniejszych doświadczeń artystycznych należą koncerty jako solista wraz z Konstantym Andrzejem Kulką (Częstochowa, Gdańsk, Rybnik). Ponadto w latach 2003-2009 pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej.
Prowadzi również działalność dyrygencką – w 2018 roku ukończył studia w macierzystej uczelni na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. W okresie studiów dyrygował orkiestrą symfoniczną Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a także jako asystent dyrygenta brał udział w przedstawieniu opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta realizowanym w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2019 roku podjął współpracę z Operą Śląską w Bytomiu podczas realizacji premier oper „Flis” (kierownictwo muzyczne) i „Verbum nobile” (współpraca muzyczna) S. Moniuszki. W 2020 roku w Operze Krakowskiej uczestniczył w przygotowaniach premiery operetki „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha (współpraca muzyczna), a także prowadził spektakle operowe „Toski” G. Pucciniego. Jako dyrygent stale współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku, z którą wykonywał m. in. dzieła L. van Beethovena, A. Dworzaka, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, G. Bizeta, S. Moniuszki z udziałem znakomitych solistów: Konstantego Andrzeja Kulki (skrzypce), Anny Boruckiej (mezzosopran), Katarzyny Oleś-Blacha (sopran), Tomasza Kuka (tenor).
Obok aktywności artystycznej zajmuje się działalnością pedagogiczną zatrudniony na stanowisku adiunkta doktora habilitowanego w katowickiej Akademii Muzycznej, a także jako nauczyciel dyplomowany w szkołach muzycznych I i II stopnia w Rybniku i Katowicach. Wielokrotnie prowadził warsztaty w ramach kursów mistrzowskiej interpretacji oraz brał udział w pracach jury międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów skrzypcowych (Poznań, Wrocław, Rybnik, Ruda Śląska, Stalowa Wola, Zielona Góra).
W uznaniu za działalność artystyczną i pedagogiczną w 2013 roku został uhonorowany odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2023 r. Nagrodą I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Złotą Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Śląskiego.
Prof. dr hab. Joanna Glenc – profesor sztuk muzycznych. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w dwóch specjalnościach: Teoria Muzyki oraz Chóralistyka. Ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Profesor Uniwersytetu Śląskiego – na Wydziale Sztuki
i Nauk o Edukacji w Instytucie Sztuk Muzycznych. Prowadzi działalność dydaktyczną, naukową, publicystyczną i organizacyjną. Na przestrzeni lat założyła oraz prowadziła kilka zespołów wokalnych – z niektórymi nadal współpracuje (m.in. Rybnicki Chór Kameralny Autograph, Chór Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia” oraz Chór DOMINANTA Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku). Jako dyrygent prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Z prowadzonymi zespołami chóralnymi dokonała wielu nagrań płytowych. Od wielu lat pełni też funkcję jurora oraz członka rady artystycznej w przeglądach, konkursach i festiwalach muzycznych o randze regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej.
Rybnicki Chór Kameralny Autograph swoimi działaniami artystycznymi i zaangażowaniem chórzystów znakomicie wpisuje się w długą tradycję śpiewaczą regionu. Powstał w 2003 roku jako chór Duszpasterstwa Akademickiego DAR w Rybniku. W roku 2012 zmienił swą siedzibę na Teatr Ziemi Rybnickiej – Klub Kultury „Harcówka” przekształcając nazwę na Rybnicki Chór Kameralny Autograph. W swym gronie skupia osoby, które połączyła radość wspólnego muzykowania. Od początku chór prowadzi prof. dr hab. Joanna Glenc, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracownik naukowy i dydaktyczny na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji – Instytut Sztuk Muzycznych. Chór koncertuje zarówno w kraju jak i za granicą, uczestniczy w muzycznych projektach środowiskowych, bierze udział w przeglądach, konkursach i festiwalach o randze regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, uzyskując liczne nagrody i wyróżnienia. W repertuarze chóru znajdują się bardzo zróżnicowane utwory, od kompozycji średniowiecznych po muzykę kompozytorów współczesnych. Chór na stałe współpracuje oraz jest najczęściej pierwszym wykonawcą dzieł chóralnych współczesnego śląskiego kompozytora Jacka Glenca, cenionego profesora Akademii Muzycznej w Katowicach. Od roku 2020 Rybnicki Chór Kameralny Autograph pracuje w obsadzie żeńskiej proponując swym słuchaczom ciekawy repertuar przeznaczony właśnie na chór żeński a cappella oraz w wersjach wokalno-instrumentalnych.
Zespół ma na swoim koncie nagrania CD, DVD oraz prezentacje audio-video na kanale YouTube.