• 60 lat Teatru Ziemi Rybnickiej

XXXVII Dni Muzyki Organowej i Kameralnej 2022

6.09.2022, godz. 19.0. Martin Gregorius (Niemcy), recital organowy. Kościół o.o. Franciszkanów, ul. Hallera, Rybnik. Wstęp wolny

Program koncertu:
Joseph Jongen (1873–1953) Sonata Eroïca op. 94
Sigfrid Karg-Elert (1877–1933) Ave Maria z cyklu Cathedral Windows op. 106
César Franck (1822–1890) Fantazja A-Dur
Jan Sebastian Bach (1685–1750) Preludium i Fuga e-moll BWV 548 oraz opracowanie chorałowe: An Wasserflüssen Babylon BWV 653
Martin Gregorius (*1991) Toccata - Improwizacja na zadany temat

Koncertujący organista dr Martin Gregorius urodził się w 1991 roku w Gdyni. Studiował organy, improwizację, teorię muzyki, kompozycję, dyrygenturę i muzykę sakralną w renomowanych ośrodkach: Akademii Muzycznej w Gdańsku, Wyższej Szkole Muzycznej w Detmold (Niemcy) oraz Narodowych Wyższych Konserwatoriach Muzycznym w Paryżu i w Lyonie (Francja). W trakcie swych studiów poznawał różne tradycje i style wykonawcze pod kierunkiem wybitnych pedagogów, m.in: Michela Bouvarda, Hanny Dys, Tomasza Adama Nowaka, Romana Peruckiego, Françoisa Espinasse’a i Oliviera Latry. Improwizacja organowa zawsze była centralnym punktem jego zainteresowań. Swój nieprzeciętny talent w tym kierunku rozwijał pracując pod kierunkiem najwybitniejszych francuskich mistrzów, m.in. Pierre’a Pincemaille’a, Thierry’ego Escaicha i Philippe’a Lefevbre’a. W 2017 uzyskał tytuł doktora na Akademii Muzycznej w Poznaniu na podstawie rozprawy poświęconej francuskiej tradycji improwizacji.
Martin Gregorius jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych konkursach muzyki organowej w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech i Luksemburgu. Do jego najważniejszych osiągnięć należą pierwsze nagrody na dwóch prestiżowych międzynarodowych konkursach improwizacji organowej: „Westfalen Impro 6” w Münster/Billerbeck (Niemcy) oraz 6. Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Organowej w Aigen-Schlägl (Austria). Za wybitne osiągnięcia artystyczne i naukowe otrzymał stypendia i nagrody m.in. Prezydenta Rzeczypospolitej Polski, Prezesa Rady Ministrów, Nagrodę Miasta Gdańska „Młody Twórca w Dziedzinie Kultury” wyróżnienie „artNoble” jako „wyróżniająca się osobowość twórcza”. Jako koncertujący organista, regularnie wykonuje recitale w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji, m.in. w katedrach w Erfurcie, Luksemburgu, Magdeburgu, Mognucji, Monachium, Boardwalk Hall w Atlantic City i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
W sezonie koncertowym 2017/2018 pełnił funkcję Organisty Tytularnego Sapporo Concert Hall w Japonii, gdzie wydał debiutancką płytę „Taniec witraży”. W trakcie pobytu w Japonii wykonywał recitale w wielu prestiżowych salach koncertowych, m. in. w Suntory Hall i Sumida Triphony Hall w Tokio oraz Art Tower w Mito, koncertując jako solista i kameralista wspólnie z wieloma wybitnymi dyrygentami, solistami i orkiestrami, m.in. z Simonem Gaudenzem, Rainerem Küchlem, Maxem Pommerem, Shuntaro Sato, Kanade Yokoyama a także Sapporo Symphony Orchestra i Nordwestdeutsche Philharmonie. Nagrywał dla polskich i japońskich stacji telewizyjnych oraz dla polskiego, niemieckiego, francuskiego i amerykańskiego radia.
W latach 2018-2021 był kantorem, dyrektorem chórów i organistą kościoła św. Pankracego w Gütersloh w Niemczech. Od 2020 roku pełni funkcję docenta organów i improwizacji w Wyższej Szkole Muzycznej w Ratyzbonie (Niemcy). Prezentuje także referaty na konferencjach muzykologicznych w kraju i za granicą oraz prowadzi kursy mistrzowskie interpretacji i improwizacji muzyki organowej. W listopadzie 2021 roku został mianowany kantorem i organistą Bazyliki św. Jakuba w Straubingu (Niemcy).

 

Martin Gregorius

Martin Gregorius

13.09.2022, godz. 18.45. "Zapomniana muzyka polska" - koncert kameralny zespołu "Musica Graziosa".Wystąpią: Paula Maciołek - sopran i Paulina Tkaczyk-Cichoń - klawesyn. Kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2. Wstęp wolny

Program koncertu:
1. Józef Kozłowski (1757-1831) – Chanson „Tu veux borner mon a me à la simple a mi tié” avec Polonoise fur l’Air précedant c-moll
sopran, klawesyn

2. Józef Kozłowski – „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise f-moll op. 5 nr 10
klawesyn solo

3. Józef Kozłowski – „La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
- Nr IX Benedictus
sopran, klawesyn

4. Józef Kozłowski – „La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
- Nr XIII Marche pour la procession
- Nr XIV Marche Adagio
klawesyn solo

5. Karol Kurpiński (1785-1858) – Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów”:
- „Na samotne moje ściany ni słońce zaświeci”
sopran, klawesyn

6. Józef Elsner (1769-1854) – „Tre Arie ed un Duettino per il soprano con Accompagnamento di Cembalo” composte e dedicate a Sua Eccelenza la Sigra: Contessina Giuseppina Mostowska:
- „Parlo, ma ognor parlando di te parlar, procuro” (Mówię, ale za każdym razem gdy mówię, staram się mówić o Tobie)
- „Quel ruscelletto che l’onde chiare or or col mare confondera” (Ten mały strumyk, którego czyste fale mieszają się z morzem)
- „Non so dirti il mio contento” (Nie potrafię wyrazić, jak bardzo się cieszę)
sopran, klawesyn

7. Antoni Leopold (XVIII/XIX) – „Quatre Polonaises”:
- Polonaise Militaire D-dur nr 1
klawesyn solo

8. Józef Kozłowski – „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise Es-dur op. 5 nr 2
klawesyn solo

9. Michał Kleofas Ogiński (1765-1833):
- II Polonez B-dur „ Più non desidero” (Bogactw nie pragnę już)
- „Félicité passée” (Minęły błogie dni)
- „Do Dafnisa”
- „Zamilcz, ach zamilcz już”
sopran, klawesyn

Paula Maciołek - sopranistka, solistka Opery Krakowskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej
Wydziału Wokalno- Aktorskiego w Krakowie w klasie śpiewu Prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy. Laureatka pierwszej nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Barbary Kostrzewskiej. Laureatka III nagrody w Międzynarodowym Konkursie OperetkowoMusicalowym im. Iwony Borowickiej. Na scenie Opery Krakowskiej występuje m.in. w partiach: Lauretty w op. „Gianni Schicchi”- G. Pucciniego, Noriny w op. „Don Pasquale”-
G. Donizettiego, Mimi w op. „La Bohѐme”- G.Pucciniego, Susanny w op. „Le Nozze di Figaro”- W. A. Mozarta, Despiny w op. „Cosi fan tutte”- W. A. Mozarta, Echo w op. „Ariadna auf Naxos”- R. Straussa, Frasquite w op. „Carmen”- G. Bizeta. Warsztat wokalny doskonaliła przez udział w kursach mistrzowskich, które prowadzili m.in.: Katarzyna Oleś-Blacha, Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Iwona Sobotka, Ryszard Karczykowski. Ponadto - absolwentka Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska.

Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.
W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, dwukrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.
W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.
Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).

W swoim dorobku fonograficznym posiada cztery płyty:
● debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.),
● Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”,
● Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem
oraz
● najnowszy krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). W czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso). Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.). Festiwal Muzyka na Szczytach

Paula Maciołek

Paula Maciołek

Paulina Tkaczyk-Cichoń

Paulina Tkaczyk-Cichoń

20.09.2022, godz.19.00. Koncert organowo-kameralny: Szymon Zawodny - saksofon i Hanna Dys - organy. Kościół oo.Franciszkanów, ul. Hallera. Wstęp wolny.

Program koncertu (może ulec zmianie):
Kościół oo.Franciszkanów, ul. Hallera. Wstęp wolny.
Program koncertu (moze ulec zmianie):
1. Johann Sebastian Bach – Preludium Es- dur BWV 552 (organy solo)
2. Gabriel Faure - Pavana op.50 (w aranżacji na saksofon i organy)
3. Johannes Brahms (1833-1897) – Preludium i fuga a-moll WoO 9 (organy solo)
4. Nils Lindberg - Visa Efter Torn Eri
5. Piotr Czajkowski (1840-1893) – Z baletu Dziadek do orzechów: Marsz oraz Taniec wieszczki cukrowej
6. Denis Bédard: Sonata na saksofon altowy i organy - cz. I Invention, cz. II Barcarolle, cz. III Humoresque

Hanna Dys
Organistka, profesor AM na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. R. Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie organów prof. W. Zerera (dyplom z wyróżnieniem). Stypendystka m. in. Brahms Stifftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych.
Hanna Dys wielokrotnie występowała na najważniejszych festiwalach muzyki organowej w Polsce a także w Europie (m. in. Włochy, Finlandia, Rosja, Norwegia, Niemcy, Mołdawia, Hiszpania). W swojej działalności koncertowej propaguje polską muzykę organową, m. in. nagrała w ramach swojego przewodu habilitacyjnego płytę monograficzną z dziełami Mieczysława Surzyńskiego. Brała udział w projekcie nagrania wszystkich Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego. Animator kultury, inicjatorka oraz dyrektor Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Grudziądzu. Jest pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów organowych. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą m. in. w Rosji, na Litwie, we Włoszech. Jest jurorem konkursów organowych, a także konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej. W swoim dorobku posiada liczne nagrania solowe oraz kameralne. Laureatka “Muzycznych Orłów 2021” za publikację nutową Koncertu g-moll na organy z towarzyszeniem orkiestry op.35 Mieczysława Surzyńskiego.

Szymon Zawodny
– saksofonista, członek kwartetu saksofonowego The Whoop Group oraz pedagog w klasie saksofonu na Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Wszechstronny artysta wykonujący nie tylko muzykę klasyczną i współczesną, ale także jazzową i rozrywkową.
Studia licencjackie ukończył pod kierunkiem Pawła Gusnara na UMFC w Warszawie (2014), a magisterskie w Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien w klasie saksofonu Larsa Mlekuscha (2016). Później kształcił się także na Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w specjalności saksofon jazzowy pod okiem Macieja Obary, gdzie otrzymał dyplom licencjata (2019). W 2019 roku uzyskał także tytuł doktora sztuk muzycznych – saksofon klasyczny.
Oprócz stałej działalności w ramach zespołu The Whoop Group, udziela się także w innych projektach: Sound of the Cosmos|2020 (autorski projekt na saksofon, perkusję i elektronikę), Sound of Fusion (duet saksofon – organy) czy Filip Żółtowski Quartet (kwartet jazzowy). Jako solista i członek zespołów kameralnych występował chociażby w takich miejscach jak Wiener Konzerthaus, Musikverein Wien, NOSPR w Katowicach, czy Filharmonia Narodowa.
Szymon Zawodny jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych. W 2018 roku został nominowany do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku”, za debiutancki album „Crimes” zespołu The Whoop Group. Szymon jest także dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010, 2011) oraz laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska” (2012). Jest również endorserem marek D’Addario i BG France.

Hanna Dys

Hanna Dys

Szymon Zawodny

Szymon Zawodny

22.09.2022. godz. 18.45. Koncert organowo-kameralny: Łukasz Długosz - flet i Marek Toporowski - organy, klawesyn. Kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2. Wstęp wolny

Program koncertu:
Jan Sebastian Bach - Preludium i fuga G-dur BWV 541 na organy solo
Janusz Bielecki - Passacaglia na flet i organy
W.Kilar - Wokaliza na flet i organy
Johannés Donjon - Pan! na flet i organy
pianoforte :
Adam Wesołowski - „Kołysanka” na flet i pianoforte
Felix Mendelssohn-Bartholdy - 3 pieśni: Trostung. Suleika, Auf Flugel des Gesanges na flet i pianoforte
Hyacinthe Jadin - Allegro z Sonaty fis moll op.4 na pianoforte solo
Johannés Donjon - Rossignolet na flet i pianoforte

Łukasz Długosz uznany przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Luxemburskie PIZZICATO za płytę "Flute Stories" okrzyknęło Długosza jednym z najwybitniejszych flecistów na świecie.
Artysta nagrał 56 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award oraz Fryderyki.
Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych w tym tak prestiżowych jak w Paryżu, Odense, Monachium oraz Viggiano. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in.: w Carnegie Hall, w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthauswe Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe OrientalHall w Kobe, Sala koncertowa im.Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Walerij Giergijew, Jesús López Cobos, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Jerzy Semkow, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura, Agnieszka Duczmal. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Koncert wykonywał m.in w Nowym Yorku, Pekinie, Doha, Berlinie, Paryżu, Londynie, Rydze, Koblenz, Helsinkach.
W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Do tej pory powstało 174 utwory dedykowane jemu oraz żonie Agacie Kielar-Długosz. Większość powstałych dzieł są to dzieła symfoniczne, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich Artyście za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej na świecie.
Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony Orderem Odrodzenia Polski oraz medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2019 roku otrzymał od Prezydenta RP tytuł Profesora sztuki.

 

Marek Toporowski - jest jednym z najbardziej znanych wykonawców muzyki dawnej w Polsce. Szczególnie ceniony jako wirtuoz-klawesynista oraz dyrygent specjalizujący się w barokowej muzyce oratoryjnej. Harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasburgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem.
Jest laureatem pierwszej nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka" J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini" J.T.Żebrowskiego, utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Pięciokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
Jego repertuar klawesynowy obejmuje utwory renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu, co sprawia, że artysta chętnie sięga również po inne instrumenty klawiszowe: wirginał, klawikord, pianoforte. Ogromnie ceniony za umiejętność tworzenia bogatych, improwizowanych partii klawesynowego basso continuo na koncertach i w nagraniach studyjnych innych wirtuozów. Z kolei na organach interpretuje także muzykę romantyczną.

Łukasz Długosz

Łukasz Długosz

Marek Toporowski, foto. Irmina Comodore

Marek Toporowski, foto. Irmina Comodore

27.09.2022. godz. 10.00. "Dzieci dzieciom" - koncert uczniów i absolwentów klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka z P.S.M. II stopnia w Rybniku. Kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2. Wstęp wolny

Klasa organów przy P.S.M. II stopnia w Rybniku zazwyczaj liczy ok. 10 osób i prowadzona jest przez Elżbietę Włosek-Żurawiecką oraz Stanisława Pielczyka.
Uczniowie tej klasy organów zdobywają najwyższe laury w najważniejszych konkursach organowych w Polsce oraz niejednokrotnie byli stypendystami Dyrektora CEA, Marszałka Województwa Śląskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wielu absolwentów klasy organów P.S.M. w Rybniku kontynuuje swoją edukację artystyczną na Akademii Muzycznej, a niektórzy są już jej wykładowcami.
Koncerty uczniów i absolwentów klasy organów pt. "Dzieci dzieciom" stały się tradycją na zakończeniem festiwalu, a skierowane są przede wszystkim do dzieci ze szkół ogólnokształcących z Rybnika i okolic.
Program koncertu:
1. Max Reger - Gloria, op. 59 - Gabriel Wojaczek, kl.3. S.Pielczyka
2. J.S.Bach - "Wachet auf, ruf' uns die Stimme" - Maciej Fizia kl.5. E.Włosek-Żurawieckiej
3. T Dubois - Marsz - Michał Galbierz, kl.1. S. Pielczyka
4. K. Grzeszczak - "Bądźże pozdrowiona" - Anna Wala, kl.4. E.Włosek-Żurawieckiej
5. F.Nowowiejski - Finał z III Symfonii Lourdskiej - Paweł Stroka kl.2. E.Włosek-Żurawieckiej
6. D.Buxtehude - Preludium chorałowe "Ach Herr, mich armen Sunder" - Hanna Szumiło kl.5. E.Włosek-Żurawieckiej
7.J. Brahms - Preludium i Fuga g-moll - Michał Staniek, absolwent s. Pielczyka
8 J.Brahms - Preludium a-moll - Magda Pohlmann, kl.6. E.Włosek-Żurawieckiej
9.L.Boellmann - Toccata - Paulina Zimoń, kl.3. E.Włosek-Żurawieckiej

Dni Muzyki Organowej i Kameralnej Rybnik 2022

Dni Muzyki Organowej i Kameralnej Rybnik 2022