• 60 lat Teatru Ziemi Rybnickiej

XXXVI Dni Muzyki Organowej i Kameralnej 2021

7.09.2021, godz.19.00, Wolfgang Seifen - koncert improwizacji organowych. Bazylika pw. św. Antoniego w Rybniku, ul. Mikołowska 4, wstęp wolny

Program koncertu:

1. Suite für Orgel
* Ouverture
* Sarabande
* Menuett
* Gigue
2. Andante cantabile
3. Symphonie pour Grand Orgue
* Allegro vivace
* Scherzo
* Adagio espressivo
* Finale

Prof. Wolfgang Seifen
Uważany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych organistów - improwizatorów. Urodzony w 1956 roku w Bergheim(k.Erft). Pierwsze lekcje fortepianu i teorii pobierał w rodzinnej miejscowości Oberhausen, a następnie uczęszczał do Musikgymnasium w Regensburg (od roku 1967) i studiował w Kirchenmusikschule w Aachen (w latach 1973-1976). Równocześnie podejmuje pierwszą posadę organisty przy Nicolauskirche w Aachen. W latach 1976-1983 był organistą tytularnym przy kościele St.Sebastian w Nettentall-Lobberich, a w latach 1983-2000 był organistą papieskiej Bazyliki Mariackiej w Kevelaer. Koncertuje na całym świecie, jego sztukę improwizacji podziwiać można również słuchając licznych nagrań płytowych. Jest cenionym jurorem konkursów międzynarodowych, prowadzi mistrzowskie kursy improwizacji organowej. W latach 1989-1992 prowadził klasę Improwizacji i Liturgicznej Muzyki Organowej w Musikhochschule w Stuttgarcie, a od roku 1992-2000 pełnił tę samą funkcję przy „Robert Schumann-Hochschule” w Dusseldorfie. Od 2000 roku jest profesorem Universität der Künste w Berlinie, a od roku 2004 jest tytularnym organistą w Keiser-Wilhelm-Gedachtniskirche w Berlinie. Jest laureatem konkursów improwizacji w Strasbourgu (1990) i Norymberdze (1992).Od 1980 roku publikuje swoje prace na temat budownictwa organowego, improwizacji organowej, jak i liczne kompozycje na chór, orkiestrę, organy i zespoły kameralne.

Prof. Wolfgan Seifen

11.09.2021, godz. 17.30, Marcin Ciszewski z zespołem Classic Ensemble. Kościół Matki Boskiej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2, wstęp wolny

Program koncertu:
1. G.Corrette – Plein Jeux et Fugue de La Messe de 8me Ton (organy)
2. A. Vivaldi – Domine Deus z Glorii RV589 oraz
3. G.F.Haendel – Aria „How beautiful are the feet“ z Oratorium ”Mesjasz”
na sopran, flet i b.c.
4. A.Vivaldi – „Stabat Mater”cz.8 i 9 na kontratenor, flet i b.c.
5. J.S.Bach – z cyklu Pieśni Biblijne:”Nur mein Jesus ist mein Leben“
i „O Jesulein suss“ na sopran, flet i b.c.
6. A.Vivaldi – Aria z „Filiae mestrae Jerusalem“ oraz
7. G.Caccini – Canzonetta na kontratenor, flet i b.c.
8. J.Haydn – Benedictus z „Kleine Orgelmesse” w opracowaniu na sopran , flet, wiolonczelę i organy.
9. W.A.Mozart – Andante C-dur KV 315 w opracowaniu na flet, wiolonczelę i organy.
10. S.Moniuszko – „Modlitwa Pańska” oraz
11. M.Lorenz – Ave Maria w opracowaniu na kontratenor, flet i organy
12.V.Bellini – „Angiol di pace” oraz
13. C.Franck – Panis Angelicus na sopran, kontratenor i organy
14. J.Alain – Litanies (organy)

Marcin Ciszewski – kontratenor
Należy do ścisłego grona pierwszych polskich kontratenorów, którzy posiadają istotny udział w rozwoju sztuki wokalnej nurtu autentyzmu w Polsce, przełomu XX i XXI wieku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w 1999 roku (dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza). Rozpoczął swoją karierę artystyczną już w czasie studiów. Występował na wielu estradach filharmonicznych w Polsce, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Prezentował zarówno partie tenorowe, jak i kontratenorowe. Zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Wyspecjalizował się w wykonawstwie muzyki dawnej. Rozpoczął współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, które były wówczas prekursorami w wykonawstwie dzieł średniowiecza, renesansu i baroku - m.in. IL Tempo - Agaty Sapiechy, Ars Nova - Jacka Urbaniaka, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln – Reinhardta Goebela. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej. Marcin Ciszewski koncertował m.in: w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu) Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych. Występował w prestiżowych salach koncertowych Europy, takich jak Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse. Na zaproszenie Rinaldo Allessandriniego w 2001 roku, wziął udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja). Marcin Ciszewski uczestniczył w wydarzeniach kulturalnych pod patronatem prezydentów: Aleksandra Kwaśniewskiego i Jacques’a Chiraca (m.in. Festiwal Vezere we Francji - „Nova Polska 2004”). Występował charytatywnie dla Fundacji Lady Sue Ryder w Polsce. Współpracował z uznanymi polskimi dyrygentami takimi jak: Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski czy Michał Nesterowicz. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji, francuskiego kanału muzycznego Mezzo oraz Radio Clasiqe. Należy do europejskiego stowarzyszenia artystów Spedidam z siedzibą w Paryżu. (SPEDIDAM, założona w 1959 roku, jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami własności intelektualnej artystów wykonawców). Od 2006 roku Marcin Ciszewski występuje z polską organistką Ewą Bąk. Wspólnie dokonują nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych oraz światowych prawykonań utworów Eugeniusza Brańki, Mariana Sawy i Jacka Urbaniaka. Wykonali kilkaset koncertów w kraju i za granicą. W latach 2001 – 2012, Marcin Ciszewski był współtwórcą i kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni. W 2005 roku rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2019 roku uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Prowadzi swoją klasę śpiewu solowego, jest także wykładowcą w Podyplomowym Studium Muzyki Dawnej na tej samej uczelni. Prowadzi szkolenia z zakresu emisji i higieny głosu dla środowisk akademickich oraz wielu grup zawodowych pracujących głosem.

Classic Ensemble:
Gabriela Ciołek-Sitter - sopran
Barbara Śrubarz - flet
Aleksandra Stopa - wiolonczela
Elżbieta Włosek-Żurawiecka - organy/pozytyw

Gabriela Ciołek-Sitter jest absolwentką PSM I i II stopnia im. K. i A. Szafranków w Rybniku w klasie fortepianu. Studia muzyczne kontynuowała w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tam też rozpoczęła naukę śpiewu w PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w klasie prof. J.Zatheyowej. Po ukończeniu studiów pracowała w redakcji Encyklopedii Muzycznej PWM w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Krakowie, kontynuowała naukę śpiewu u prof. J. Zatheyowej oraz prowadziła działalność koncertową. Występowała jako solistka Akademickiego Chóru "Organum" w Krakowie, oraz w licznych koncertach muzyki oratoryjnej i kameralnej. Z chórem "Organum" odbyła wiele podróży koncertowych w kraju i za granicą, m. in. w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Francji i USA. W latach 1992-2005 mieszkała w USA, gdzie kontynuowała działalność koncertową i pracowała jako nauczyciel śpiewu, fortepianu oraz prowadziła zajęcia z terapii emisji głosu. Regularnie współpracowała z Oshkosh Chamber Singers. Była uczestnikiem konkursu Petera Pearsa w Londynie. Brała udział w seminariach i klasach mistrzowskich z HelmuthemRillingiem (Bach Academie, Stuttgart), Sir Davidem Wilcocksem (King's College, Cambridge) i Johnem Allexandrem (Cleveland Conservatory of Music, Cleveland). Obecnie jest pedagogiem PSM w Rybniku i koncertującą solistką.

Barbara Śrubarz – od samego początku edukacji i kariery muzycznej jest związana z Górnym Śląskiem,gdzie ukończyła podstawową szkołę muzyczną Rybniku a następnie liceum muzyczne w Katowicach. Wyższe studia ukończyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fletu. Po ukończeniu studiów grała w orkiestrze Filharmonii Opolskiej na stanowisku pierwszego flecisty, z którą koncertowała w kraju jak również za granicą w Niemczech, Danii, Belgii, Holandii i Hiszpanii w ramach współpracy z Ballet Classique de Paris.
Równolegle z działalnością orkiestrową pracuje jako nauczyciel gry na flecie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Żorach.W ramach działalności pedagogicznej odbyła kursy mistrzowskie m. in. u prof. Petera Lucasa Grafa (Szwajcaria), prof. MirjamNastasi(Niemcy), prof.Barbara Gisler-Haase oraz prof. Furugh Karimi Djafar Zadeh (Austria). Od 1993r. jest flecistką Orkiestry Symfonicznej im. Braci Szafranków w Rybniku. Jest zaangażowana w projekty orkiestrowe realizowane przez ZPSM I i II stopnia im. Braci Szafranków w Rybniku oraz Orkiestrę Kameralną „CamerataSariensis” w Żorach. Aktywnie angażuje się w życie kulturalne środowiska poprzez działalność kameralną m. in. w Zespole Muzyki Dawnej.

Aleksandra Stopa - ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Rybniku w klasie wiolonczeli.Studia muzyczne kontynuowała w AkademiiMuzycznej w Krakowie. W trakcie studiów i po ich ukończeniu brała udział w licznych kursach muzycznych, prowadzonych m.in.przez profesorów:Witolda Hermana,Iwana Monighettiego, Kurta Lewina, Andrzeja Orkisza, Pawła Głombika, Clausa Reinchardta.Po studiach była członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis w Krakowie. Jako kameralistka koncertowała w wielu krajach m.in. w: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, USA. Była współzałożycielem i muzykiem Zespołu Muzyki Barokowej w Krakowie. Obecnie jest nauczycielem gry na wiolonczeli w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Żorach i Państwowej Szkole Muzycznej I i II st.w Rybniku. Jest również członkiem Orkiestry Symfonicznej im. Braci Szafranków w Rybniku oraz Orkiestry Kameralnej "CamerataSariensis" w Żorach.

Elżbieta Włosek-Żurawiecka – ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Rybniku w klasie fortepianu, a następnie studiowała na Wydziale Wychowania Muzycznego oraz na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im.Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. W latach 1993/94 odbyła uzupełniające studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Toulouse (Francja), które zakończyła egzaminem konkursowym zdobywając I miejsce w kategorii organisty koncertowego. Była uczestniczką wielu kursów mistrzowskich w kraju i zagranicą, m.in. z profesorami: Jean Boyer, M. Torrent, L.F.Tagliavinii Wolfgang Seifen.Obecnie prowadzi klasę organów i fortepianu w szkole muzycznej w Raciborzu oraz klasę organów w szkole muzycznej w Rybniku. Oprócz tego prowadzi działalność koncertową w kraju i zagranicą jako solistka i kameralistka. Jest wieloletnią organizatorką Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Rybniku i Raciborzu oraz w miastach ościennych. Od roku 2010 koncertuje w Zespole Muzyki Dawnej, obecnie Classic Ensamble, który specjalizuje się w opracowywaniu muzyki późnego baroku, stylu gallant i muzyki klasycznej - aż po wczesny romantyzm, na głos i instrumenty wchodzące w skład zespołu.

 

Marcin Ciszewski

14.09.2021, godz. 19.15, Petr Čech, koncert organowy. Kościół Oo.Franciszkanów, ul. Hallera, wstęp wolny

Program koncertu:
- Josef Klička - Fantasie na motivy "Vyšehradu" B.Smetany
- Johann Sebastian Bach - Preludium a fuga e moll BWV 548
- Johannes Brahms - Uwertury chóralne op.122
Herzliebster Jesu
Herzlich tut mich erfreuen
Es ist ein Ros´ entsprungen
- Franz Liszt - Fantasie a fuga „Ad nos, ad salutarem undam“

Petr Čech jest absolwentem Praskiego Konserwatorium dwóch kierunków: fortepianu u Prof. Marty Toaderovej oraz organów u Prof. Jana Hory. Następnie ukończył Akademię múzických umění w Pradze u Prof. Jana Hory i  Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie u prof. Jona Laukvika. W roku 2011 ukonczył studia doktoranckie w VŠMU w Bratislawie w klasie Prof. Imricha Szabó. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów m.in. Pražskiego lata oraz konkursów w  Luksemburgu, Gdaňsku, Brnie, Opawie. Do programów swoich koncertów często wplata twórczość współczesnych kompozytorów czeskich i światowych, za co otrzymał takie prestiżowe nagrody (ČHF, Fondu Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, „Lucemburská hudební současnost“).  Nagrań twórczości kompozytorów XX wieku dokonał dla wydawnictw: - CD ed. Vixen, CD w ramach projektu „HAMU představuje“, CD švýcarské společnosti RC. Na co dzień pełni funkcję organisty w kościele Matki Bożej przed Tynem oraz pedagoga Praskiego Konserwatorium, którego stał się dyrektorem w roku 2018. 

 

Petr Čech, photo (c) Petra Hajska

21.09.2021, godz. 18.45 Arte dei Suonatori, koncert kameralny. Kościół Matki Boskiej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2, wstęp wolny

Program:
Carl Philipp Emanuel Bach - Sinfonia hamburska B-dur
JG Janitsch - Koncert klawesynowy As-dur
Carl Philipp Emanuel Bach - Sinfonia hamburska C-dur

Skład zespołu Arte dei Suonatori:
Aureliusz Goliński, Ewa Golińska - skrzypce
Natalia Reichert - altówka
Maciej Łukaszuk - wiolonczela
Anna Bator - kontrabas
Marcin Świątkiewicz - klawesyn, dyrygent

Arte dei Suonatori jest międzynarodowej scenie muzycznej najlepiej rozpoznawalnym polskim zespołem wykonującym muzykę dawnych epok w sposób historycznie poinformowany. Po latach wspólnych i indywidualnych doświadczeń poszukiwania artystyczne muzyków koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Ogromny repertuar Arte dei Suonatori to zbiór około 700 kompozycji, obejmujący dzieła powstałe od chwili wykształcenia się muzyki barokowej do wczesnego romantyzmu, a także utwory napisane współcześnie i jemu dedykowane. 

Arte dei Suonatori w swej ponad 25-letniej historii zarejestrowało i wydało nakładem renomowanych firm fonograficznych (m.in. BIS Records, Alpha, Channel Classics, Pentatone) 18 albumów płytowych, wyróżnionych przez międzynarodową krytykę muzyczną takimi nagrodami, jak Gramophone Award („Recording of the Year: Concerto” za Koncerty skrzypcowe „La Stravaganza” Vivaldiego, 2003), Diapason d’Or (Koncerty klawesynowe Johanna Gottfrieda Müthela), Diapason 5 i Choc du Monde de la Musique (wielokrotnie), Luister 10, 10 de Répertoire, Classics Today, Classic CD, CD des Monats magazynu „TOCCATA-Alte Musik aktuell” (wielokrotnie), Monthly Choice oraz Editor’s Choice „BBC Music Magazine” (wielokrotnie), nagrody „Classic FM Magazine”, Prelude Classical Music Awards 2009 (The Best Orchestral CD za 12 Concerti grossi op. 6 Händla), Télérama ffff.
Zespół intensywnie koncertuje w kraju, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Utrwalił ponadto liczne nagrania dla wielu rozgłośni radiowych, m.in. dla BBC, Danmarks Radio (DR), SWR, Programu 2 Polskiego Radia oraz dokonał rejestracji telewizyjnych dla francuskiej stacji Mezzo, a także TVP3, TVP Kultura, TVP1.



Arte dei Suonatori, fot. Hanno Meier (c)

28.09.2021, godz. 10.00, „Dzieci dzieciom” - koncert uczniów i absolwentów klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka z PSM w Rybniku. Kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Rybnickiego 2, wstęp wolny

Klasa organów przy P.S.M. II st. w Rybniku obecnie (w roku 2021) klasa liczy 11 osób i prowadzona jest Elżbietę Włosek-Żurawiecką oraz Stanisława Pielczyka. Uczniowie klasy organów zdobywają najwyższe laury w najważniejszych konkursach organowych w Polsce oraz niejednokrotnie byli stypendystami Dyrektora CEA, Marszałka Województwa Śląskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wielu absolwentów klasy organów P.S.M. w Rybniku kontynuuje swoją edukację artystyczną na Akademii Muzycznej, a niektórzy są już jej wykładowcami. W koncercie „Dzieci dzieciom” występują co roku zarówno uczniowie, jak i absolwenci klasy organów, prezentując najciekawsze utwory kompozytorów barokowych, romantycznych i współczesnych, adresując je głównie dla zainteresowanych klas szkół ogólnokształcących w Rybniku.

Program koncertu "Dzieci dzieciom" w wykonaniu uczniów i absolwentów klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka z P.S.M. I stopnia w Raciborzu i P.S.M. II stopnia w Rybniku, dnia 28.09.2021 r.:
1.Paweł Stroka kl. 1 P.S.M. w Rybniku:
D.Buxtehude – Preludium in G BuxWV 147
2.Wojciech Zapart kl.3 P.S.M. w Rybniku:
L.Vierne – Lied op.31
3.Anna Wala kl.3 P.S.M. w Rybniku:
J.Pachelbel - Toccata g-moll
4.Paulina Zimoń kl.2 P.S.M. w Rybniku:
J.S.Bach – Preludia chorałowe: ”Ich ruf zu dir, Jesu Christ” BWV 639
i ”Herr Christ, der ein’ge Gottes Sohn" BWV 601
5.Gabriel Wojaczek kl.2 P.S.M. w Rybniku
J.S.Bach - Preludium chorałowe "Liebster Jesu, wir sind hier" BWV 731
i M.Reger – Toccata d-moll op.59
6.Hanna Szumiło kl.4 P.S.M. w Rybniku:
L.Boellmann – Modlitwa op.25
7. Magdalena Pohlmann kl.5 P.S.M. w Rybniku:
D.Buxtehude – Preludium in E BuxWV 141
8.Maciej Fizia kl.4 P.S.M. w Rybniku
J.S.Bach - Preludium chorałowe: "Wenn wir in hochsten Noten sein" BWV 641
9.Michał Staniek kl.6 P.S.M. w Rybniku:
J.S.Bach - Preludium chorałowe"O Mensch, bewein dein Sunde gross" BWV 622
J. Brahms – „Mein Jesu, der Du mich” op.122 nr 1