• 60 lat Teatru Ziemi Rybnickiej

XXXIX Dni Muzyki Organowej i Kameralnej 2024

3.09.2024, godz. 18.45, Koncert kameralny: Jarosław Tarnawski – organy i Damian Kurek - trąbka
Bazylika św.Antoniego w Rybniku, ul. Mikołowska 4. Wstęp wolny

Koncert kameralny: Jarosław Tarnawski – organy i Damian Kurek - trąbka (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu).
W programie:
F. Mendelssohn Bartholdy – Sonata d-moll op. 65 nr 6
J. W. Hertel – Concerto per la Tromba No. 3
M. Reger – Melodia op. 59
M. Czerniewicz – For my Godfather
M. Sawa – Sonant
J. S. Bach – Preludium i fuga e-moll BWV 548

Jarosław Tarnawski – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów prof. Elżbiety Karolak. W latach 2005-2007 odbył studia podyplomowe na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. W roku 2012 ukończył ponadto studia w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta, natomiast w 2016 studia solistyczne (Konzertexamen) w Hochschule für Musik w Detmold pod kierunkiem prof. Martina Sandera. Jest adiunktem poznańskiej Akademii Muzycznej, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Organów. Jest laureatem nagród na licznych konkursach organowych: m. in w Poznaniu, Brnie, Heidelbergu, “Schramberger Eberhard Friedrich Walcker Preis” w Schrambergu. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dwukrotnie), jak również niemieckiej fundacji Possehl-Stiftung. W roku 2015 został wyróżniony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W roku 2022 ukazała się jego płyta z muzyką Césara Francka nagrana z okazji jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora na historycznych organach A. Cavaillé-Colla w kościele Saint-François-de-Sales w Lyonie. Jego wychowankowie – studenci klasy organów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego mają na swoim koncie liczne nagrody na konkursach organowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Od roku 2019 pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Organowej w Olsztyńskiej Bazylice Konkatedralnej.

Damian Kurek - trębacz, doktor sztuki. Naukę gry na trąbce rozpoczął w wieku ośmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu pod kierunkiem Piotra Waloszczyka. Ukończył studia z wyróżnieniem w klasie trąbki profesora Romana Grynia oraz w klasie trąbki naturalnej profesora Johanna Plietzscha w Akademii Muzycznej im. J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował również w klasie trąbki profesora Gabriele Cassone w Konserwatorium Muzycznym w Nowarze (Włochy).
Brał udział w kursach prowadzonych przez takich profesorów, jak: Philip Smith, Wolfgang Bauer, Konradin Grot, Gabor Boldoczki, Marcus Wursch, Max Sommerhalder, Mauro Maur, Ronald Room, Richard Giangiulio, Klaus Breaker, Sergiu Carstea, Wim van Hasselt.
Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych m. in. Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Dętych w Brnie, Międzynarodowy Konkurs Trębaczy w Tarnopolu, Ogólnopolski Konkurs Instrumentów Dętych Blaszanych w Katowicach, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, Ogólnopolski Festiwal Trębaczy w Kaliszu.
Współpracuje z orkiestrami oraz zespołami w kraju i za granicą m.in. Concertogrosso Berlin z którą odbył trasę koncertową w roli solisty, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, NFM Orkiestra Leopoldinum, Poznan Barock Trumpets oraz kwintetem dętym blaszanym Castle Brass.
Jest członkiem i współzałożycielem unikalnego zespołu Polish Brass Trio. Od 2014 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, natomiast od 2016 roku trębaczem-solistą Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego.
Damian Kurek gra na instrumentach firmy STOMVI

8.09.2024, godz. 16.30, Koncert Duchowy „9 Kart z Księgi Psalmów” w wykonaniu zespołu wokalnego VoctEnsemble
Bazylika św.Antoniego w Rybniku, ul. Mikołowska 4. Wstęp wolny

Koncert Duchowy „9 Kart z Księgi Psalmów” w wykonaniu krakowskiego zespołu wokalnego VoctEnsemble

Program koncertu:
Gregorio Allegri (1582-1652) – Miserere mei, Deus,
Orlando di Lasso (1532-1594) – Laudate Dominum omnes gentes,
Anton Bruckner (1824-1896) – Os Justi, WAB 30,
Charles Villiers Stanford (1852-1924) – Beati quorum via, Op. 38, No. 3,
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225 ,
Orlando Gibbons (1583-1625) – O clap your hands,
Salomone Rossi (1570-1630) – Barukh haba beshem Adonai,
Heinrich Schütz (1585-1672) – Jauchzet dem Herrn, alle Welt, SWV 36,
Claudio Monteverdi (1567-1643) – Cantate Domino

VoctEnsemble, młody zespół wokalny założony przez Florent’a de Bazelaire, wkroczył na krakowską scenę muzyczną z niezwykłym zapałem. Ich twórczość i repertuar zachwyca zarówno estetyką, jak i duchowym przesłaniem.

W ramach cyklu Koncertów Duchowych, VoctEnsemble czerpie inspirację z XVIII-wiecznych Concerts Spirituels, nadając im współczesny wymiar. Kluczowym elementem ich sztuki jest dialog między epokami, który łączy różnorodne kompozycje w fascynujący muzyczny kalejdoskop tworząc przestrzeń do głębszego zrozumienia tajemnic wiary i rzeczywistości.

VoctEnsemble konsekwentnie buduje swoją unikalną tożsamość brzmieniową, starannie pielęgnując jedność wewnętrzną. Dążenie do harmonii między członkami przekłada się na intensywność i autentyczność ich wykonania, co sprawia, że każdy koncert staje się niezapomnianym doświadczeniem dla publiczności i samych wykonawców.

10.09.2024, godz. 19:00. Giorgio Revelli – recital organowy.
Kościół św. Józefa Robotnika, ul. Hallera 19, wstęp wolny

Podczas trzeciego koncertu XXXIX Dni Muzyki Organowej i Kameralnej z recitalem organowym wystąpi Giorgio Revelli (Imperia, Włochy). W programie usłyszymy:
Johann Ludwig KREBS (1713 - 1780): Toccata and fugue in a minor Krebs WV 441,
Georg Dietrich LEYDING (1664 – 1720): Chorale “Wie schon leuchtet der Morgenstern”,
Sebastián AGUILERA DE HEREDIA (1561 – 1627): Tiento de Batailla 8 tono,
Mathieu LANES (1660 – 1725): Pièces d’orgue (Plein Jeu, Duo, Basse de trompette, Dessus de cornet, Élévation récit lent, Dessus de tierce, Grand Jeu),
Alexandre Pierre-François BOËLY (1785 – 1858): Récit Op. 12 No. 8,
Gustav Adolf MERKEL (1827-1885): Op. 176, Fantasia for Organ in D minor,
Alessandro Pietro YON (1886 - 1943): Humoresque,
Jan ZWART (1877 - 1937): Toccata psalm 146

Giorgio Revelli jest wirtuozem organów, klawesynu i dyrygentem chóru. Dorastał muzycznie we Francji, ukończył studia muzyczne w Narodowym Konserwatorium Regionu Nicei (Francja) w klasie organów René Saorgin’a oraz w klasie klawesynu u Mireille Podeur na Wydziale Muzyki Dawnej tegoż Konserwatorium i uzyskał tytuł profesora organów w ISDAT w Tuluzie (Institut Supérieur Des Arts Et Du Design De Toulouse – Wyższa Szkoła Sztuki i Rysunku w Tuluzie).
Od 2024 roku jest profesorem organów w Conservatoire de Musique des Alpes-Maritimes z siedzibą w Nicei (Francja). (Konserwatorium Muzycznym des Alp- Maritimes z siedzibą w Nicei.) Jest dyrektorem artystycznym dwóch ważnych międzynarodowych wydarzeń muzycznych:
Międzynarodowego Festiwalu "Wieczory Organowe Leonarda" w Katedrze Imperia Porto Maurizio oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klasycznej "Frequenza 20.0".
W przeszłości był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klasycznej "Appunti Sonori", którego był kuratorem do 2018 roku.
W 2012 roku został powołany do jury prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Organowej w Opactwie św. Kolumbana w Luxeuil we Francji, któremu przewodniczył prof. Pierre'a Pincemaille'a.
W styczniu 2016 r. został mianowany organistą tytularnym i jest odpowiedzialny za wydarzenia kulturalne konkatedry San Maurizio w mieście Imperia.
Jego działalność koncertowa to są regularne występy we Włoszech, w Europie (Niemcy, Anglia, Szkocja, Francja, Hiszpania, Polska, Słowacja, Luksemburg, Holandia, Dania), w USA (San Francisco, Nowy Jork, Boston, Pittsburgh), w Ameryce Południowej (Argentyna, Brazylia, Urugwaj) i w Kanadzie.
W sierpniu 2019 roku został zaproszony przez Musée des Beaux Arts (Mahn) (Muzeum Sztuk Pięknych) w Neuchâtel w Szwajcarii do wykonania koncertu na słynnym klawesynie „Rukers” z 1632 r., który należał do królowej Marii Antoniny.
Od 2020 roku jest dyrektorem międzynarodowego konkursu kompozytorskiego opactwa Marcilhacsur-Celé we Francji.
Od 2010 roku Giorgio Revelli nagrywa swoje płyty z międzynarodową wytwórnią płytową CLASSIC CONCERT w Salzburgu oraz z włosko-niemieckim CENTAURUS MUSIC.

15.09.2024, godz. 17:30. Giovanni Perluigi da Palestrina - Canticum Canticorum. Koncert kameralny w wykonaniu zespołu wokalnego Polyphonica Ensemble.
Kościół Matki Bożej Bolesnej w Rybniku, ul. Franciszka Rybnickiego 2. Wstęp wolny

Giovanni Perluigi da Palestrina - Canticum Canticorum. Koncert kameralny w wykonaniu krakowskiego zespołu wokalnego Polyphonica Ensemble, w składzie: Antonina Ruda – sopran, Ilona Szczepańska – alt, Piotr Szewczyk – tenor, Dominik Czernik – tenor, Marek Opaska - bas, prowadzenie koncertu.
Polyphonica Ensemble- nowo powstały zespół wokalny, skupiający się na wykonawstwie renesansowej muzyki polifonicznej. Członkowie zespołu są doświadczonymi śpiewakami, instrumentalistami, dyrygentami, którzy wnoszą do grupy swoje bogate doświadczenie zdobyte w wielu zespołach zarówno polskich jak i zagranicznych. Ich zainteresowania od zawsze krążyły wobec minionych wieków, a bogate doświadczenie pozwoliło wyspecjalizować się w jednym z najtrudniejszych stylów w historii muzyki. Wrażliwi na siebie, piękno i harmonię.
Liderem zespołu jest Marek Opaska, śpiewak, dyrygent. Prowadzenie wokalnego zespołu to jego największe marzenie, które czule pielęgnował, zdobywając doświadczenie jako śpiewak w najbardziej znanych zespołach zajmujących się muzyką dawną.

Giovanni Pierluigi da Palestrina (c. 1525 - 1594) jest jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych twórców w historii muzyki. Jego styl wpłynął zarówno na jemu współczesnych, jak i potomnych, a jego dzieła studiowali Heinrich Schütz i Johann Sebastian Bach. Felix Mendelssohn-Bartholdy uważał go za równego z Bachem, Mozartem i Beethovenem. Jego styl, tzw. stile osservato, cechujący się linearnością melodii i transparentnością tekstu jest uważany za wzór wielogłosowej muzyki sakralnej.

Canticum Canticorum, czyli Pieśń nad Pieśniami od wieków stanowi źródło natchnienia dla literatury, sztuk pięknych i muzyki. Inspiracji w tym wymykającym się jednoznacznej interpretacji erotyku szukali m in. Salvador Dalí, Marc Chagall, Vangelis czy David Lang, komponując utwór „Just (After Song of Songs)” który stał się częścią ścieżki dźwiękowej do filmu „Młodość” Paolo Sorrentino.

Czwarta Księga Motetów Palestriny to jeden z jego najobszerniejszych zbiorów. Skomponowana i wydana drukiem w Rzymie w roku 1584, czyli dokładnie 440 lat temu, składa się z 29 pięciogłosowych motetów do tekstów zaczerpniętych właśnie z biblijnej Pieśni nad Pieśniami.

Mężczyzna i Kobieta, Oblubieniec i Oblubienica, Chrystus i Kościół, Bóg i Izrael. Niezależnie od tego, jak spojrzymy i kogo dostrzeżemy, dosłownie, czy alegorycznie, niezaprzeczalnie obcujemy z jednym z najpiękniejszych poematów miłosnych, ubranym w muzyczną szatę przez geniusza renesansowej polifonii wokalnej.

17.09.2024, godz. 18:45. Koncert organowo - kameralny. Wystąpią: Szymon Jarzyna – organy oraz zespół Liarman
Kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Franciszka Rybnickiego 2. Wstęp wolny 

Koncert organowo - kameralny. Wystąpią: Szymon Jarzyna – organy oraz zespół Liarman w składzie: Susana Raso (Hiszpania) - mezzosopran, bandurria, altówka, tamburyn, Lidia Małyszek - flety proste sopranowy i altowy, flet poprzeczny, Łukasz Gaszler - gitara, ukulele, lira korbowa.
Program koncertu organowego:
Johann Sebastian Bach - Preludium Es-dur BWV 552,
Max Reger - Fantazja chorałowa "Halleluja! Gott zu loben, bleibe meine Seelefreud" op.52

W programie koncertu zespołu Liarman, zabrzmią:
Afgańska melodia trad. z XIII/XIV w. „Ondas”, Anonim „Da Castitatis thalamum konduktus - Códice de Las Huelgas”,
Alfonso X El Sabio (1221-1284) - Cantigas nr 1 i 166 „Des oge mais” i „Como poden”, John Playford (1623-1687) – „ Parson’ s Farewell”- taniec renesansowy, tekst Sir Thomas Malory (1470), muzyka Ł. Gaszler „ La Morte D'Artur”, Federico Garcia Lorca (1898-1936) - „ Zorongo” ze zbioru Stare Pieśni Hiszpańskie, Federico Garcia Lorca (1898-1936), Ł. Gaszler - muzyka „Hiszpan”.

Szymon Jarzyna. Uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku, gdzie uczył się w klasie organów mgr Elżbiety Włosek-Żurawieckiej. Szkołę ukończył z wyróżnieniem. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych:
– I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku (2016),
– I miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Organowym i Kompozytorskim w Bielsku-Białej (2017),
– I nagroda na XII Ogólnopolskim Konkursie Organowym, który odbywał się podczas XIII Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” w Krasnobrodzie (2019).

Na szczególną uwagę zasługuje otrzymanie tytułu laureata III miejsca i Nagrody Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Ogólnopolskim Konkursie Organowym we Wrocławiu. Otrzymał także dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie oraz stypendium Marszałka Województwa Śląskiego. W marcu 2023 r otrzymał III nagrodę w Akademickim Konkursie Organowym „Romuald Sroczyński in Memoriam”. Swoje umiejętności ciągle doskonali biorąc udział w warsztatach organowych prowadzonych przez wykładowców uczelni artystycznych z Polski i zagranicy. Uczestniczy w corocznych koncertach festiwalowych promujących Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Katowicach, Rybniku i Raciborzu. Obecnie jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, klasy organów prof. Juliana Gembalskiego oraz as. Daniela Strządały.

LIARMAN
Pomysł na nazwę zespołu zrodził się z pieśni Schuberta “Der Leiermann”, historia starego człowieka, którego całe życie wypełniła muzyka. “Leiermann” wędruje po wioskach grając na swojej „drehleier” – po polsku „lira korbowa”- która stanowi część naszego instrumentarium oraz repertuar i akompaniuje nas na muzyczną podróż...

Program zespołu był prezentowany w między innymi: XX SILESIA SONANS, 50 Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Koszalinie, LXIX Dni Muzyki Kameralnej – Piotrków Trybunalski; XXX Jubileuszowa Edycja Festiwal Non Sola Scripta we Wrocławiu; XVII Dni Muzyki Dawnej- Elbląg; XV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Pelplinie, etc …

Susana Raso - mezzo-sopran: studia muzyczne w Galicji (Hiszpania), konserwatorium w A Coruna, kontynuowała edukację w Konserwatorium w Santiago de Compostela, gdzie rozpoczęła naukę gry na altówce. Od dziecka gra również na ludowych instrumentach galicyjskiej Hiszpanii: bandurrii i pandeirettcie. Stypendystka Ministerstwa Spraw Zagranicznych Hiszpanii w celu odbycia stażu podyplomowego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie profesor Małgorzaty Marczewskiej. Brała udział w kursach międzynarodowych w Hiszpanii, Włoszech i Polsce.
Debiutowała jako paź w "Rigoletto", w Teatro Colón w A Coruńa oraz w kwartecie muzyki dawnej EUTERPE. Jako solistka brała udział w wielu koncertach i recitalach w Galicji i w Polsce (Warszawskie Towarzystwo Muzyczne), Muzeum Chopina, Teatrze Rozmaitości, Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Warszawie, Filharmonii w Częstochowie). Obecnie, poza koncertami z Liarman trio, prowadzi chór Cantiamo e Libiamo przy GOKu w Sulęczynie.

Lidia Małyszek - flet. Ukończyła studia muzyczne w Akademii Muzycznej im.Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie prof. Elżbiety Czapor. Była członkiem kameralnej orkiestry Capella Bydgostiensis i współpracowała z Capella Gedanensis. Z tymi ostatnimi nagrała płytę: Music of Old Gdańsk vol. 3 i koncertowała w kraju oraz za granicą (Niemcy, Rosja, Francja, Finlandia…). Przez wiele lat była członkiem zespołu Musica da Camera.
Poza koncertami zajmowała i zajmuje się nauczaniem gry na flecie jako nauczyciel fletu w Państwowej Szkole Muzycznej w Gdańsku oraz w Młodzieżowym Domu Kultury w Elblągu oraz Gdańsku.
Angażuje się społecznie i obecnie prowadzi szkółkę fletu dla dzieci i organizuje koncerty w Bibliotece Społecznej Stowarzyszenia Przyjazne-Pomorze (Gdańsk-Stogi)

Łukasz Gaszler -gitara. Urodzony w Częstochowie, gdzie rozpoczął naukę gry na gitarze w wieku 13 lat. Zajmuje się również komponowaniem, aranżowaniem i lutnictwem. W Gdańsku uczył się gry na gitarze flamenco u Agnieszki Tomali. W jego grze słychać różne wpływy muzyki folk (polski, arabski, afrykański, rytmy bałkańskie), flamenco, jazz, rock, muzyka klasyczna i dawna.
Od dziesięciu lat zajmuje się lutnictwem i buduje liry korbowe - instrumenty na których również gra. Obecnie uczy gry na gitarze w GOKu w Sulęczynie.

24.09.2024, godz. 18:45. Koncert uczniów i absolwentów rybnickiej Szkoły Muzycznej klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka oraz chóru „Dominanta” pod dyrekcją Joanny Glenc.
Bazylika św.Antoniego w Rybniku, ul. Mikołowska 4. Wstęp wolny

Koncert uczniów i absolwentów PSM II st. w Rybniku, klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka oraz chóru „Dominanta” pod dyrekcją Joanny Glenc, w ramach Jubileuszu 90-lecia działalności Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku.
Wystąpią: Paulina Zimoń, Paweł Stroka, Gabriel Wojaczek, Mariusz Wycisk i Michał Staniek